Blog
Nieuwe uitdaging
16/05/2026
Het is al even geleden dat ik ronde Mixed Media kunstwerken heb gemaakt.
Op hout en draaibaar naar eigen ontwerp en bijzonder leuk om te proberen.
Ik moet wel eerlijk vermelden dat ik bij de vervaardiging van de houten ondergrond hulp heb gekregen van mijn wederhelft ;)
Om textuur te creëren koos ik wederom papier, ik bracht het aan om het ook na drogen weer af te krabben.
Dunne lagen verf vonden daarna hun weg over deze lagen.
Lange tijd stond het in mijn atelier, ik miste iets.
Maar wat?
Onlangs kwam ik op Instagram (mijn favo SocialMedia-kanaal) op het account van de Gietfabriek in Edam.
Hier werken professionals op het gebied van Epoxy aanbrengen op (onder andere) kunstwerken.
Ik had al eens eerder gelezen over deze glanslaag maar voelde geen connectie.
Tot nu.
Ik heb contact opgenomen met de eigenaresse van Gietfabriek en allerlei vragen gesteld.
Ze werden allemaal heel fijn en duidelijk beantwoord.
Zal ik wel of niet een laag epoxy laten aanbrengen?
De keuze vond ik lastig.
Maar wat, als ik het nou gewoon eens zou doen? Wat heb ik eigenlijk te verliezen?
Niet geschoten is altijd mis ;)
Dus reed ik naar Edam en liet het grootste ronde kunstwerk van 80 cm doorsnede achter.
Na een paar weken wachten (ik vond het echt spannend) kon ik het eindresultaat bewonderen.
Nooit gedacht dat ik het zo ontzettend mooi zou vinden!
Zo mooi zelfs, dat ik nog 2 kleinere ronde werken achterliet voor een mooie glanslaag.
Door de glanslaag ontstaat een kleine weerspiegeling waardoor er meer beelden zichtbaar worden in het kunstwerk.
Ik noem het 'dubbelbeelden' en voelde direct de associatie met de fotografie van mijn vader.
Hij was kunstfotograaf en overleed onverwacht, begin september 2025.
De meest mooie prenten kwamen vroeger uit zijn doka (donkere kamer) waar hij op jonge leeftijd al menig uurtje doorbracht.
Beeld over beeld om uiteindelijk een geweldig eindresultaat te laten zien.
Tot 2 weken voor zijn overlijden, op 88 jarige leeftijd, was hij dagelijks bezig met deze passie.
Ik kan niet fotograferen, behalve het geijkte huis - tuin en keuken kiekje.
Geen kunstprenten zoals mijn vader ze maakte.
En dat hoeft ook helemaal niet.
Ik werk graag met verf, op doek en allerlei andere soorten ondergrond.
Gelaagdheid is ook mijn kenmerk.
Door het laten aanbrengen van Epoxy zie ik nu ineens een kleine connectie met mijn vaders werk.
Maar het blijft mijn werk zoals zijn prenten ook altijd zijn werk blijven.
Ik mis de gesprekken over kunst zoals ik ze alleen met mijn vader kon hebben.
Door de weerspiegeling in mijn Epoxy kunstwerken is het alsof ik met hem communiceer.
Heel benieuwd hoe hij het gevonden zou hebben.



